mandag den 25. oktober 2010

Må jeg bede om en smørklat mere?

Dem der kender mig godt ved det og dem som er ved at lære mig at kende, vil nu vide, at jeg må være gået i stå i 1928 eller der omkring. Det siger Jesper ofte, min svigerinde, tja resten af familien, naboerne og min skønne veninde.
I hvertfald hvad madlavning angår og gamle huskeråd til hus og have.
Flere ved efterhånden, at står de og mangler et gammelt huskeråd fordi svigermor kommer og sølvstagen de fik i bryllupsgave, trænger gevaldigt til sølvrens, ja så er det bare: Ring-Ring til Ann-Karinas hotline. Svar: Du må da have en vatrondel og en tube tandpasta, så er den både skinnende og rengjort mere miljøvenligt og hurtigere end din svigermor ville have gjort det. Unødig paratviden vil de fleste nok tænke, men mon ikke søndagskaffen og kringlen med svigermor blev lidt mere afslappet og hyggelig for nogen?:)

Som brødre Price ville sige: "Rigelig med smør"                                                                               Det er ikke fordi jeg ikke vil spise pasta med marinerede og grillede kalkunstrimler og grøntsager med et drys frisk basilikum, for det er ofte vores mad om sommeren, ingen tvivl om det.
Men smør og piskefløde finder du altid i mit køleskab i store mængder og af princip steger jeg alt i smør, på nær grøntsager de får da lige et skvæt olie. Så er der sovsen.  Jeg er til sovs og her taler jeg om rigtig sovs, opbagt og sovs med piskefløde og der er altid nok sovs. Ikke sauce, det er der aldrig nok af, men sovs!

Dagens ret
I dag har jeg igen siddet i møde og efter at have hentet den yngste på 4 år, så havde jeg simpelthen trang til at bage rugbrød og boller. Kulden, vinden og mørket kaldte simpelthen på, at vi skulle have hamburgerryg, kartofler og grønlangkål. Jeg trængte simpelthen til "mormors gryder..."
Rugbrød, mere bagning, madlavning - Camilla Plum har bl.a.lavet de skønneste opskrifter på brød, som i 1920´erne...tak!

Skønne boller, så er madpakkerne næsten klar til imorgen.  



ps. Pilekurven er den første jeg nogensinde har flettet, vind og skæv med sin bedste charme:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar